Blogikirjoitus:

Ulkoistettu varmistus – ulkoistettu vastuu?

Kirjoittanut: Jani Piironen


Varmistukset ovat yrityksen vakuutus. Niiden ulkoistaminen voi olla hyvä ratkaisu – palveluntarjoaja hoitaa homman, ja hyvässä lykyssä se tulee halvemmaksi kuin itse tekeminen. Huolehditaan siis vain nettikaistasta ja paketoidaan ongelmat muille. Pienemmät palautuskeikat sujuvat todennäköisesti hienosti, mutta isompi palautusrytäkkä voi muuttaa tilanteen aivan täysin.

Pohjatyöt pelastavat

Palautusten aloittamisen nopeus riippuu tehdyistä pohjatöistä. Jos vasta tässä vaiheessa aletaan asiakkaan kanssa miettiä prioriteetteja ja järjestelmäkokonaisuuksia, palautusajat lähtevät käsistä. Tämän takia nykytilan kartoitukset ja palautumissuunnitelmat ovat erittäin tärkeitä.

Palautumissuunnitelmaa ja varmistusmäärittelyä tehdessä tärkeintä on ottaa huomioon, varmistetaanko oikeita asioita oikealla tavalla. Kaikki data ei ole samanarvoista ja siksi erilaista dataa pitää kohdella eri tavoin. Tärkeintä on tunnistaa liiketoiminnalle kriittisimmät datat.

Yrityksen tärkeä data voi koostua yllättävänkin monimutkaisista data- ja järjestelmäkokonaisuuksista, joissa yksittäisen komponentin vikaantuminen voi nollata koko ketjun. Kun kokonaisuudet ovat tiedossa, siihen liittyvät järjestelmät komponentteineen pitää myös hahmottaa. Kaikelle tälle pitää asettaa vaatimusmäärittelyitä, joista käy ilmi kaksi tärkeää asiaa:

  1. Kuinka paljon dataa yrityksen on mahdollista hukata, eli kuinka usein data pitää varmistaa?
  2. Miten nopeasti varmistettu data pitää olla käytettävissä?

Kun ylläolevat asiat on selvitetty, kannattaa määritellä varmistuslaitteistojen soveltuvuus, mitä varmistetaan ja kuinka usein sekä varalaitteisto, johon datat voidaan tarvittaessa palauttaa.

Jos palautusvaiheessa tulee ongelmia esimerkiksi varalaitteiden tai internet-kaistan kanssa, palautusta voi joutua odottamaan pitkään. Siksi palveluntarjoajan kanssa on hyvä sopia parista helpottavasta tekijästä: Palautuksista suoraan paikan päällä offline-medioilta sekä palvelinten palautuksesta suoraan palveluntarjoajan omaan pilveen, asiakkaan käytettäväksi.

Jos kumpikaan näistä ei ole mahdollista, ainakin osa palveluista joudutaan rakentamaan kokonaan uudelleen. Tällöin asiakkaan ympäristön tarkka dokumentaatio nousee suureen arvoon (sovellukset, versiot, asetukset ja asennusmediat). PCP Partnerilla on tarjota asiakkaille IBM Tivoli Storage Manager -pohjainen etävarmistus. PCP PartnerSafe -palvelulla asiakas saa selkeän näkymän varmistettuun dataan ja muutoshallintaan. Käyttö on helppoa ja asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palvelun toimivuuteen.

Oikea ulkoistuspaketti turvaa liiketoiminnan

Varmistuksia ulkoistettaessa on syytä kiinnittää huomiota sopimuksen kattavuuteen. Kun ulkoistuspaketti on määritelty kunnolla (eli pohjatyöt tehty), palautus onnistuu suunnitellusti ja nopeasti. Palvelukumppani vastaa varmistuksien toimivuudesta, mutta se on vain yksi osa koko prosessia. Vastuu on oikein ulkoistettu, jos kriittisellä palvelulla on riittävä rahallinen takuu, eikä pelkkä lupaus toimivuudesta. Ota yhteyttä, niin voin kertoa lisää IBM Tivoli Storage Manager -ratkaisusta ja PartnerSafe-palvelusta.

Kategoriat: Blogit, Jani Piironen

Avainsanat: ,