Blogikirjoitus:

Total Football toimintamalli yrityksessämme

Kirjoittanut: Taavi Havre


Jalkapallon EM-kisat alkoivat viime perjantaina, kun isäntämaa Ranska kaatoi ensimmäisessä ottelussa Romanian. Ensimmäisen pelin odottelun ja kisahuuman laskeuduttua olisi varmaan ajankohtaista kertoa jo vuosia PCP:n käytössä olleesta ”Total Football” toimintamallista ja miksi tässä kirjoittaja päätti edellisen kesän lopussa lähteä mukaan kehittämän PCP:n liiketoimintaa.

Aloitetaan alusta

Total Football (totaalvoetbal) tuli tunnetuksi hollantilaisten ansioista varsinkin 1974 MM kisojen yhteydessä, missä Oranje näytti maailmalle uudenlaista pelitapaa. Aikaisemmin seuratasolla menestystä saavuttanut pelityyli perustui vahvasti pelaajien liikkuvuudelle ja proaktiivisuudelle. Jokainen pelaaja sai ja pystyi pelaaman missä tahansa paikalla, kunhan kuviot pysyivät kunnossa ja jokaisella paikalla oli pelaaja. Tämä tarkoitti, että puolustajat nousivat tarvittaessa tukemaan hyökkäystä ja jopa keskushyökkääjästä tuli vastaavasti toppari. Yksilösuorituksella ei ollut niinkään väliä, kunhan joukkue pelasi yhtenäisenä ja lopputulos oli tavoitteen mukaista. Oranje pääsi kisoissa uudella pelityylillään finaaleihin asti, kompastuen ainoastaan Franz Beckenbauerin Länsi-Saksan joukkueeseen. Vaikka Oranje ei voittanut kultaa, oli pelityylillä paljon annettavaa ja Johan Cruyff aloitti myöhemmin sen perustella Barcelonassa tika-takan kehittelyn.

Soveltaminen yrityksessämme

Vuosia sitten, kun yrityksessämme haluttiin ”pelillistää” toimintatapoja ja rikkoa ”muureja” myynnin, tekniikan ja hallinnon välissä, kertoi jalkapallofanimme talousjohtaja Total Football mallista. Tyylin soveltaminen käytäntöön ei vaatinut isoimpia myyntipuheita. Jokainen ymmärsi, että yhteisellä panostuksella ja joukkuehengellä pystytään tarjoamaan asiakkaillemme parempaa palvelua ja samalla parantaa henkilökuntamme työilmapiiriä. Viitisen vuotta myöhemmin ollaan tilanteessa, missä Total Football idea elää ja sykkii.

Total Football asiakkaille

Tuntuu kliseeltä kirjoittaa miten tärkeitä asiakkaat meille ovat, tai miten me olemme olemassa asiakaitamme varten, mutta tosiasia on se, että ilman asiakkaitamme ei olisi PCP:tä. Jokainen meistä tietää ja ymmärtää että asiakas on kaiken palvelun keskiössä. Luultavasti juuri sen takia Total Football periaate on menestynyt yrityksessämme näin hyvin ja se näkyy tekemisissämme. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että yhden henkilön kiire ei estä ”hommia hoitumasta” ja varmistamme että ”pallo on hallussa”. Voi olla, että välillä tulee viestejä ja yhteydenottoja muiltakin, kuin nimetyltä yhteyshenkilöltä. Kun tavoitteena on hoitaa projektit ja toimitukset kunnolla maaliin, ei pelaajalla ole väliä, kun koko kentällinen palvelee. Tyyli on vapaa ja lopputulos ratkaise.

PCP:n tapaa toimia

Huomasin myyntiuran alkuvaiheessa aika nopeasti, että yritysmyynti, varsinkin IT alalla, ei ole yksilösuoritusta. Vanhat konkarit ja myyntitykit ottavat mielellään vastaan kaiken kunnian yrityksen menestyksestä, mutta fakta on se, että ilman taustajoukkoja ei ole myydyllä ratkaisulla paljon arvoa. Myyntiprosessi ei pääty ostopäätökseen, se jatkuu selvitys ja käyttöönottovaiheella, tuotteen testauksella ja luovutuksella sekä laskutuksella ja päätöspalaverilla. Kun kuulin PCP:n toimintatavasta, ymmärsin pitkäaikaisena jalkapalloharrastajana saman tien, mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja miten se näkyy asiakkaille. Melkein vuosi myöhemmin voin varmuudella sanoa, että olin silloin oikeassa ja tein oikean päätöksen, kun liityin PCP:n ”joukkueeseen”.

Uskon, että Total Football on meille sopiva ja toimiva malli; toimintakulttuuri jolla pystymme tarjoamaan asiakkaille parasta mahdollista palvelua. Menestyvä yritys pitää olla joustava ja ketterä, viimevuotisten menestyksien ja asiakastyytyväisyyden perusteella voi sanoa, että Total Football toimintaperiaate täyttää nämä vaatimukset.

Kategoriat: Taavi Havre, Blogit

Avainsanat: