Blogikirjoitus:

Pilvipalvelu: Lyhyt oppimäärä

Kirjoittanut: Joosua Santasalo


Pilvipalvelu: lyhyt oppimäärä

K: Milloin Pilvipalvelut sanaa alettiin käyttää yleisesti kuvamaan tietyntyyppisiä palveluita?

V: Tarkkaa tietoa ei tiettävästi ole siitä milloin termiä Pilvipalvelu alettiin viljellä IT-alalla ensimmäisen kerran. Varmoja voidaan kuitenkin olla siitä, että jossain vaiheessa pilvipalvelu termin käyttö yleistyi räjähdysmäisesti. Pikainen tutkimustyöni antaa aiheen olettaa että Pilvi –symbolia käytettiin kuvattaessa verkkoja ja palveluita jo ennen 1990 luvun puoliväliä.

Tätä nykyä pilvipalvelu ja pilvi märitelmien käyttö on levinnyt jo niin laajalle alueelle, että on parempi kysyä mitä internettiin näkyvää etäkäytettävää laitetta/palvelua ei voisi kutsua pilvipalveluksi/pilvilaitteeksi? Taitaa riittää että termin käyttö parantaa laitteen/palvelun tuomaa kassavirtaa.

Resepti: [Pilvipalvelu termi] + [Laitteen Nimi]

Esimerkki: CloudCoffeeBrewer

Patentti: Kahvinkeitin jossa on verkkoliitäntä ja etäkäyttömahdollisuus kun et ole kahvinkeittimen ääressä…

Mielikuva           VS        Todellisuus

Pilvipalvelu, jossa kahvinkeittimessä on verkkoliitäntä ja etäkäyttömahdollisuus kun et ole kahvinkeittimen ääressä

Pilvipalvelu termin laajan käytön ja levinneisyyden takia osa termiin törmäävistä kokee jo aitoon allergiaan verrattavia puistatusreaktioita. Onneksi pesunkestävän pilvipalvelun voi kuitenkin suodattaa kaikkien oletettujen pilvipalveluiden joukosta helpolla testillä.

Valitse palvelu ja katso saatko 4 pistettä kasaan alla olevilla kysymyksillä.

Palvelu voi olla pilvipalvelu, kun…

1. Palvelu tarjoaa itsepalvelutoiminnallisuudet (Itsepalvelutoiminnallisuudet termillä ei viitata mihinkään muuhun kuin pilvipalveluun tässä yhteydessä… mikäli ajattelit jotain ihan muuta)

Esim. Itsepalveluportaali mistä voit hallita ja mukauttaa palvelun toimintaa

2. Palvelu on vikasietoinen usealla eri tasolla

Esim. palvelua voidaan tuottaa katkotta tai lähestulkoon katkotta usean erillään toisistaan olevan konesalin voimin. Kirjoittamaton sääntö taitaa olla että pilvipalvelu tuotetaan vähintään kahdesta konesalista redundanttisuuden vuoksi.

3. Palvelu tuotetaan jaetulta alustalta

4. Palvelu skaalautuu nopeasti ja enemmän kuin tyypillinen tarve vaatii.

Jos palvelu sai kaikista kysymyksistä pisteen ja yhteensä siis neljä (4) pistettä, niin kyseessä on pesunkestävä pilvipalvelu, jos ei niin kyseessä on mitä luultavammin käyttö/hosting/ tai etäältä käytettävä palvelu joka ratsastaa pilvipalvelu hypen varjossa.

Itse käyttäisin vielä tämän testin lisäksi lisämääritelmää Kehittynyt Pilvipalvelu, jolla erotellaan aidoiksi Pilvipalveluiksi todennetut palvelut vielä kertaalleen toisistaan.

Kehittynyt Pilvipalvelu

Kaikki yllä luetellut neljä tunnusmerkkiä + vähintään yksi, tai useampi alla olevista ominaisuuksista:

5. Palvelu tukee Identiteettifederaatiota.

6. Palvelu tukee kehittynyttä roolipohjaista käyttäjänhallintaa.

7. Palvelun toiminnoista ja tietojenkäsittelymenettelystä on saatavilla selkeät ja kattavat dokumentaatiot.

8. Palvelulle on kehittynyt laaja ja vankka käyttäjäyhteisö jota tuetaan esim. laadukkaalla kirjoituspalstalla.

9. Palvelua koskevan sopimuksen hintaan sisältyy huomattavia palvelupäivityksiä, jolloin palveluntuottaja ei esim. palvelualustan päivittyessä vaadi ”parannuslaskuja” palvelualustan päivittämiseen kuluvasta työstä.   

Itse tiedän että tällaisia pilvipalveluita ovat Microsoftin Office 365 tuottavuuspalvelu ja Intune työasemien ja mobiililaitteiden hallintapalvelu. Voin myös ylpeänä todeta että meidän oma Pilvipalvelumme ValHal selviää testistä hyvin. Toivon että tämä selkeyttää ainakin sitä kuvaa mitä Pilvipalvelut edustavat PCP Partner Oy:n mielestä

Tähän loppuun sopisi varmaan joku lopputervehdys kuten ”Pilvisiä hetkiä kaikille…” mutta sen sijaan toivotan kaikille vain yksinkertaisen tylsästi mukavia jatkoja!

Tuotepäällikkö (Pilvipalvelut ja Microsoft tuotteet)

Kategoriat: Blogit, Joosua Santasalo

Avainsanat: