Blogikirjoitus:

Hintasokeus!

Kirjoittanut: Jouni Erkkilä


EuroMikä on oikea hinta tuotteelle tai palvelulle jonka aiot hankkia. Helpoin vastaus on varmasti markkinahinta. Hinta tuntuu oikealta, kun sitä on riittävästi vertailtu vastaaviin ja ostaja on tyytyväinen, ettei maksa ostamastaan ylihintaa. Helpointa on verrata kahta täysin samaa tuotetta, jos siihen ei sisälly mitään palvelua tai muita sivukuluja. Tilanne vaikeutuu hieman kun vartailtavana on eri merkkien vastaavat tuotteet, niihin moni näkee hyvänä apuna erilaiset testit ja niiden antamat pisteet, jotka arvotetaan hintaan.

Mitä sitten kun mukaan laitetaan palvelu? Palvelun osalta joudutaan luottamaan henkilöiden lupauksiin, sopimuksiin ja tuntemuksiin. Jos kyseessä on remontti, niin työn jäljen näkee vasta työn valmistuttua, eikä vertailua voi tehdä, mitä se olisi ollut toisen toimittajan kohdalla.

Julkishallinto on erityisen vaikeassa tilanteessa, koska joutuvat valitsemaan sokeasti hinnan mukaan, vaikka tietäisivätkin saavansa laadukkaampaa palvelua toiselta. Laadukas palvelu on arvo jonka voi laskea pidemmän aikavälin investointina, mutta sitä harvoin halutaan laskea. Hyvä esimerkki on lastensuojelu ja terveydenhuolto. Jos pahimpiin kipupisteisiin investoitaisiin reilusti, niin hyödyt yhteiskunnalle näkyisivät vuosien päästä isoina säästöinä.

Miksi olemme hintasokeita? Voin tunnustaa itsekin tuntevani erityistä mielihyvää nopeista päätöksistä hankinnoissa joissa säästö on konkreettinen ja välitön. Hintasokeus johtuu kiireestä, huonosta suunnittelusta, tarpeesta säästää itsensä kipeäksi, kun pitää säästää ja tehdä leikkauksia jne.

Miten säästämme oikein? Lähtökohta ICT-hankinnoille pitää olla tehokkuuden parantaminen, työn helpottaminen, tiedon parempi jakaminen tai välittäminen joka siis parantaa työyhteisön hyvinvointia, tietoturvan ja jatkuvuuden varmistaminen tai joku vastaava ns. laskettavissa oleva arvo, hyöty tai säästö.

Tässä se vaikeus onkin. Miten saada kerätyksi se oikea tiimi, ne oikeat henkilöt jotka asian oikein ymmärtävät ja ottavat vastuun. Kaikki on aina kiinni oikeista henkilöistä, jotta saadaan asioita hoitumaan. Minä olen onnellinen johtaja, joka saa tehdä töitä itseään fiksumpien ja aikaansaavien henkilöiden kanssa. Voin luottaa lupauksiin ja asioilla on hoitajansa. Miten tämä näkyy todisteena muille? Asiakaskuntamme on hyvin pysyvää ja sopimuksia jatketaan, kun asiat ovat mallillaan ja lupaukset on lunastettu. Henkilöstömme vaihtuvuus on minimaalista, koska asiakas- ja tehtävävastuut ovat kohdallaan ja työ on mielekästä.

Hintasokeus poistuu, kun pääsee kokemaan hyvää ja onnistunutta palvelua. Hyvä palvelu on sellainen luottamuspääoma, jota kannattaa kerätä helpottamaan elämää. Jos saat hyvää palvelua, älä päästä sitä karkuun vaan tarraa tiukasti kiinni, koska mikään ei säästä enempää kuin helppous ja mielenrauha.

Kategoriat: Blogit, Jouni Erkkilä

Avainsanat: